آموزش آشپزی

آموزش انواع غذاهای ایرانی و خارجی،فست فودها،سالادها و انواع شیرینی و دسرها

آموزش آشپزی

آموزش انواع غذاهای ایرانی و خارجی،فست فودها،سالادها و انواع شیرینی و دسرها

آموزش انواع غذاهای ایرانی وخارجی،فست فودها،سالادها و انواع شیرینی و دسرها
بایگانی
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۲۰ ب.ظ

طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک


طرز تهیه لواشک



لواشک را از میوه های مختلف می توانید درست کنید و همینطور هم می توانید چند میوه را با هم مخلوط کرده و درست کنید. به این ترتیب که میوه را بعد از اینکه شستید می گذارید درون قابلمه ایی می جوشانید به نوع میوه ایی که استفاده می کنید مقدار اضافه کردن نمک فرق می کند. مثلاً.......


 

»طرز تهیه ترشک

طرز تهیه لواشک و قره قروت
لواشک
لواشک را از میوه های مختلف می توانید درست کنید و همینطور هم می توانید چند میوه را با هم مخلوط کرده و درست کنید. به این ترتیب که میوه را بعد از اینکه شستید می گذارید درون قابلمه ایی می جوشانید به نوع میوه ایی که استفاده می کنید مقدار اضافه کردن نمک فرق می کند. مثلاً لواشک آلو یا زرد آلو با لواشک انار مقدار نمکش فرق می کند ولی در هر صورت به ذائقه خودتان ارتباط دارد که چقدر نمک اضافه کنید. میوه ها را کاملاً پخته و می گذارید که له شوند بعد از درون صافی که کمی سوراخهایش درشت باشد رد می کنید زیرا باید گوشت میوه که له شده است از صافی رد شود. البته در مورد میوه هایی مثل انار که دانه های ریزتری دارد باید صافی طوری باشد که دانه ها از آن رد نشود. بعد درون ظر مورد نظر سیلفون پهن می کنید و از مایع لواشک به قطر 5/1 – 1سانتی متر درون ظرف روی سیلیفون می ریزید ظرف را کمی تکان تکان می دهید که مایع درون ظرف کاملاً یکسان پخش شود. بعد سیلیفون دیگری را روی آن کشیده و می گذارید در آفتاب تا کاملاً خشک شود.
آیا تا بحال از خود پرسیده اید لواشک که از تنقلات مورد علاقه بسیاری از نوجوانان بویژه دختر خانمهاست چقدر ارزش غذایی دارد؟
بد نیست بدانید لواشک در جاهای دیگر دنیا هم طرفداران دارد.
لواشک چیست؟
لواشک در واقع نوعی عصاره گرفته شده از میوه هاست که متخصصان تغذیه به آن اکستراکت می گویند و با خشک کردن بدست می آید.
خشک کردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روشهای نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهای مختلف به شکلهای گوناگون از روشهای سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می شود.
امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی روشهای تهیه لواشک هم تحول یافته و نمونه های نوین این محصول با نظارت بهداشتی کافی تولید می شود.
بنابر این اگر دوستداران لواشک از محصولات بسته بندی شده که با پروانه های بهداشتی تولید می شوند استفاده کنند/ دیگر لازم نیست نگران آلودگی آن باشند.
اما آیا بهداشتی بودن لواشک و نداشتن آلودگی میکروبی به معنای این است که مصرف آن خوب است ؟ آیا می توان مصرف لواشک را به افراد مختلف توصیه کرد؟
به نظر می رسد برای یافتن پاسخ این پرسش لازم است غیر از جوانب بهداشتی ارزشهای غذایی لواشک را بهتر بشناسیم.
آیا لواشک مغذی است؟
گرچه این محصول خشک شده‌ از میوه های متنوع تولید می شود و با طعمهای مختلف از بازار مصرف خوبی در ایران برخوردار است اما حقیقتا تاکنون کارهای علمی و پژوهشی چندانی برای ارزیابی ارزش غذایی آن صورت نگرفته است.
دکتر حسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که مواد مغذی لواشک چیست و ارزش تغذیه ای آن تا چه حد است گفت : غیر از نمک که برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشک های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می شود و از معایب این ماده غذایی محسوب می شود ریزمغذی های مفید و برخی ویتامینها در لواشک به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشک انواع میوه هاست بنابر این مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفک یا چیپس ترجیح دارد.
این متخصص تغذیه نداشتن کالری بالا را مزیت دیگر لواشک به عنوان یک خوراکی بین غذاها دانست و گفت مصرف شیرینی ها و چیپس و مواد مشابه همگی به علت کالری بالا چاقی در پی دارند که خوشبختانه این مشکل با لواشک بروز نمی کند.
آیا لواشکهای صنعتی استاندارد است ؟
در زمینه کیفیت لواشک تاکنون پژوهشهای معدودی انجام شده که یکی از جامع ترین آنها اولین طرح تحقیقاتی صنعت لواشک کشور با هدف بررسی کیفیت لواشکهای تهیه شده از سیب است. در این تحقیق راههای بهینه‌سازی و بهبود ارزشهای غذایی این نوع لواشک با توجه به تاثیر مستقیم شرایط خشک کردن و تغلیظ مطالعه شد و با استفاده از دستگاههای هموژنایزر و هواگیر تمام ویژگیهای مختلف فیزیکی ، شیمیایی ، تغذیه‌ای و میکروب شناختی نمونه های مختلف استاندارد شدند.
اما درباره دیگرانواع لواشک تاکنون مطالعه ای در کشورمان صورت نگرفته و در پژوهش جامع روی لواشک سیب هم استاندارد مواد مغذی آن بررسی نشده است.
لواشکها با هم چه فرقی دارند ؟
دکترحسینی معتقد است چون لواشک نوعی عصاره تغلیظ شده میوه هاست خواص آن را بایدبا توجه به میوه اولیه شناخت.
در این زمینه جالب است بدانیم لواشک آلو برای درمان یبوست مفید است و لواشک سیب اثر عکس دارد.
لواشک زغال اخته هم با توجه به مواد ضد میکروبی خود می تواند در پیشگیری از عفونتهای ادراری در خانمها مفید واقع شود.
خلاصه آن که گرچه لواشک را اغلب افراد وقتی هوس می کنند با میل و اشتها می خورند ولی باید قبل از میل کردن آن به بهداشتی بودن و خواص غذایی آن هم توجه داشته باشند
قره قروت
این فرآورده محصول جانبی در تولید ماست چکیده است. برای تهیه قره قورت معمولاً آب ماست را (بخشی از ماست را که هنگام تغلیظ از آن جدا می شود) به وسیله ی حرارت تغلیظ نموده و بسته بندی می کنند. این محصول بسیار ترش مزه بوده و به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می شود.
روش خانگی
ابتدا دوغ را جوشانده تا آن قدر غلیظ شود که به رنگ قهوه ای برسد. البته می توان آب ماست را با حرارت ملایم جوشاند تا سیاه شود و سپس آن را روی پلاستیک پهن کرد تا سفت شود.
روش تهیه قره قروت از دوغ
دوغ ترش شده را در مشک می‏ریزند تا تمام چربی آن که کره می‏باشد جدا گردد. بعد باقیمانده دوغ را می‏جوشانند تا غلیظ شود، سپس آن را روی پارچه صاف می‏کنند تا آب آن گرفته شود و باقیمانده را که روی پارچه مانده است، به صورت گلوله یا بیضی یا استوانه در آورده، می‏گذارند تا خشک گردد و نام آن را کشک می‏گذارند.
آب چکیده از پارچه را با کمی شیر مخلوط کرده و بعد می‏جوشانند تا جسمی سرخ رنگ و ترش مزه که قراقروت نام دارد به دست آید. نام این محصول قراقروت، قره قروت و ترف سیاه است.
قره‌ قوروت یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از کشک به دست می‌آید. در 100 گرم قره‌ قوروت 240 کالری انرژی نهفته است که می‌تواند جزئی از انرژی مفید مورد نیاز روزانه ما را تامین کند. قره قوروت دارای ترکیباتی نظیر پروتئین، کربوهیدرات و درصدی چربی است. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در تمامی بخش‌های بدن بویژه عضلات داشته و مهم‌ترین عامل ایجادکننده رشد بدن است.
قند آن نیز از نوع لاکتوز بوده و از بهترین قندهای شناخته شده طبیعی است که انرژی آن از قند معمولی کمتر است.
این قند طی فرآیند تولید محصول شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل شده، بنابراین برای کسانی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند مضر نیست. از مهم‌ترین خواص این محصول درصد اندک چربی آن است که آن را به محصول رژیمی برای افراد با اضافه وزن و چربی بالا تبدیل کرده است. ویتامین d در این محصول علاوه بر جذب کلسیم و ایجاد تعادل کلسیم و فسفر در بدن از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. وجود کلسیم آن نیز در تنظیم رشد و تقسیم سلول‌های پوششی لوله گوارش، کاهش پوکی و نرمی استخوان، خصوصا در خانم‌های یائسه و افزایش استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان در حال رشد موثر است و به تعادل ضربان قلب کمک می‌کند و املاح و مواد مغذی دیگر آن نیز در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها و نیز مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی نقش موثری دارند. قره ‌قوروت به علت داشتن اسیدهای آلی، ضدعفونی‌کننده دستگاه هاضمه است چرا که از رشد، نمو و تکثیر باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند. اگر قره‌ قوروت کشک را نگیرند، میزان اسید لاکتیک و کلسیم کشک بیشتر و مزه آن ترش‌تر خواهد بود و از مواد معدنی بالاتر خصوصا کلسیم بیشتری غنی خواهد بود. در 100 گرم کشک خشک نیز 375 کالری و در یک قاشق غذاخوری آن 60 کالری انرژی نهفته است. کشک به علت آن که از غنی‌ترین منابع پروتئینی است محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیسم‌های مختلف است. بنابراین باید آن را در یخچال نگهداری کرد.
توصیه‌
1- نظر به این که امروزه به منظور ایجاد طعم و اثر ویژه، جلوگیری از نشو و نموی برخی میکروب‌ها و همچنین افزایش مدت ماندگاری فرآورده‌هایی نظیر کشک و قره‌ قوروت از درصد بالای نمک استفاده می‌کنند، این عامل منجر به مضر شدن این گونه محصولات برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی شده و عاملی جهت ایجاد التهابات بدنی و تحریکات عصبی خواهد شد. لذا مصرف این‌گونه محصولات را به چنین افرادی توصیه نمی‌کنیم.
2- هم‌اکنون برخی از قره‌ قوروت‌ها به صورت سنتی و در شرایط غیربهداشتی تهیه و بسته‌بندی می‌شوند و استفاده از فرآورده‌های غیرپاستوریزه و آلوده منجر به بروز بیماری‌های گوارشی و مسمویت‌های حاد خواهد شد.
3- هنگام خرید چنین محصولاتی حتما به تاریخ تولید، انقضا و خصوصا پروانه بهداشت آن توجه کنید.
4- زیاده‌روی در مصرف این فرآورده را به دلیل آن که ترش و اسیدی بوده و منجر به ضعف عمومی بدن می‌شود توصیه نمی‌کنیم

………..

طرز تهیه ترشک
تا حالا شده از جلوی مغازه هایی که ترشی جات دارن رد بشید و هوس خوردن آلوچه و آلوجنگلی و ترشک آناناس و خلاصه همه چیزایی که تو مغازه هست بیاد سراغتون؟
خوب حالا با این روش میتونید تو خونه برای خودتون از همه اون ترشک ها درست کنید وازش لذت ببرید.
برای این که با 5 کیلو میوه ترشک درست کنید به مواد زیر نیاز دارید:
آب 3 لیتر
نمک 100 گرم(میتونید بسته به سلیقه این مقدار رو کمتر یا بیشتر کنید)
جوهر لیمو 700 گرم
شیره نبات 1 لیتر
رنگ خوراکی
میوه مورد نظر 5 کیلو
آب رو بذارید روی چراغ تا جوش بیاد.
در مرحله دوم نمک و جوهر لیمو رو بریزید توش تا حل بشه.
بعد شیره نبات رو بریزید توش و هم بزنید تا کملا حل بشه.
بعد از اون رنگ خوراکی رو بهش اضافه کنید و میوه هاتون رو بریزید توش.
بذارید میوه ها 2 تا 3 دقیقه با موادتون بجوشه و بعد از روی اجاق برش دارید و بذارید خنک بشه و بریزیدش توی ظرف مورد نظرتون.
حالا هروقت میوه ها به طعمی که میخواستید رسید میتونید ازش میل کنید.

 

نوش جان J

 

Toopfood.blog.ir

 

کپی با ذکر منبع

 






موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۷
unknown

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی